Friday, January 14, 2005

Nigerialainen yllätys.

Tarkistin äsken emailini ja huomasin siellä sitten varsin yllätyksellisen jutun. Sen lisäksi että siellä ei ollut kuin tasan yksi eemaili tasan yhdestä paikasta , niin tämä email oli vieläpä sellainen että se oli tullut "Hotmail staff" - nimiseltä lähettäjältä.

Arvasin sen spämmiksi , mutta sen otsikko oli se , joka lähinnä iski tajuntaani. Siinä nimittäin todettiin että "share your digital photos easily with..." ! Mistä ne tietävät että minulla on digikamera , häh ? En oikein usko että tämä olisi sattumaa , ja vaikka olisikin , niin todella epäilyttävää se on silti.

Luultavimmin se ihmeen nahkatakkiheebo tämän aamun bussissa oli hotmaililla töissä ja on varmasti kurkkinut tekemisiäni jossakin pusikossa , ellei jopa tämä henkilö ole minulle kateellinen taikka vielä pahempaa , se on päättänyt varastaa kamerani !! Hähhää , you can't have it.

No , lähinnä minua vituttaa se että jostain syystä saan spämmiä uusimmista ja paremmista tiskiharjoistakin jos erehdyn ostamaan vaikkapa sinisen vessaharjan. Yhteen aikaan sellainen varsin "tunnettu tyyppi" aliaksella "MailerDaemon" iski minunkin sähköpostiini ohjaten kymmeniä "tilausvahvistuksia" eri nettikaupoista ja mm. kerran minulle tuli jonkun Espanjalaisen hotellin huoneenvarausvahvistus jossa minun olisi pitänyt antaa nimeni ja luottokorttitietoni jotta huone (taisi olla 306) saataisiin minulle varattua.

Se äijä todellakin keksi jokainen päivä aina uuden email - osoitteen josta lähettää minulle vaikka mitä outoa kamaa. Blockkasin osoitteita minkä kerkesin , mutta lopuksi tajusin että oli turvauduttava nk. "väsytystaisteluun" jossa minä vain jatkoin samaa "blockkaus" - taktiikkaani odottaen sitä päivää kun se paskademoni ei enää jaksanut minua kiusata. Ja kumma kyllä , se toimi.

Ei ole tullut pahemmin spämmiä sen jälkeen.

No , sitten on tietysti nämä minun Nigerialaiset "ystäväni". Heidän email-spämmäyksensä on hieman toisenlaista luokkaa , jonka tavoitteena on pikemminkin internetin välityksellä tapahtuva "kavallustoiminta". Jos ette tunne tapauksia , joita on lukuisia , niin ideanahan on se että joku esim. esiintyy entisenä Etiopian "keisarin" Haile Selassien poikana jolla on kvintiljoona dollaria jossakin Sveitsin pankkitilillä ja on valmis jakaamaan siitä sinullekin kunhan annat itse vähän rahaa.

Minulle on tullut ensimmäisellä kerralla apua pyytämään Haile Selassien poika , ja sitten toisella kerralla se taisi olla vähän rajoitetummin joku rikas diplomaatti Arabiemiirikunnista. Haile Selassien pojan kanssa päätin tehdä pienen nk. "jäynän" sen jälkeen kun luin kauhuissani että jotkut ihmiset olivat jopa uskoneet noita tyyppejä ja antaneet tietojaan. Asiasta on kerätty sivustokin.

No , minun suunnitelmani eteni vaiheittain:

Pyysin "Junioria" ensiksin puhumaan koodinimillä koska olihan kyseessä huippusalainen rahojenvaihto-operaatio. Käskin junioria laittamaan jokaisen emailin alkuun tunnuksen "Olen oikeasti vitun huijari ja tahdon aasin m**aa" (anteeksi jos oli liian raskas).

Pyysin häntä säilyttämään tämän tärkeän Suomalaisen sananparren siltä varalta että hän kenties vielä joutuisi tekimisiin Suomalaisten "asiakkaiden" kanssa (arvelin huijaavani sitä myös jos sillä oli samalla useita eri "hoitoja" , kiäh). Minä taas käytin koodinimeä "omistan sinun perseesi" niinkuin muillakin kerroilla. Aluksi annoin puhelinnumeroni tälle Nigerialaiselle huijarille , ja pyysin soittamaan siihen kolme perättäistä 15 soiton puhelua. Täten tietäisin sitten neljännellä kerralla vastata siihen jos tulisi tarvis.

Kiäh kiäh kiäh , "puhelinnumeroni ja faksini" sattuivat todellisuudessa kuulumaan kunnioitetulle , ja itseoikeutetusti Suomen "valtakunnanjohtajaksi" tituleeratun legendaarisen sekopään Pekka Siitoimen nimen alle (mitäs jakaa niitä sivuillaan) . Ensimmäisellä kerralla en "kummasti" vastannut puhelimeen , juniori kertoi. No , lupasin sitten varmasti vastata toisella kerralla kunhan hän soittaisi samalla tavalla kun oli sovittu.

Olin suunnitellut kaikenlaista sekoilua mitä tekisin sen kanssa ja vedättäisin oikein kunnolla , mutta tuolloin sattui asiat olemaan niin , että toinenkin samanlainen tapaus ilmestyi eemailiini ja minun täytyi tämä tapaus jättää nopeasti kesken nopealla "yllätyshyökkäyksellä" ihan jo senkin takia että kiinnostus lopahti ja sitten täytyi eräs neitonenkin valloittaa tuolloin... Joten , aikaa ei ollut turhiin sekoiluihin.

Päätin lopettaa jutun siten , että en tahallani vastannut sen emaileihin kunnes viikon päästä , ja sitten vasta totesin että.. "Are you really that stupid that you went and called a well-known Finnish neonazi..."

Vastausta ei enää tullut. Tosin , siinä sivustolla kerrottiin että muutkin jäynäntekijät ja vitsiniekat olivat saaneet vähintäänkin todella säälittävällä Englanninkielentaidolla solvauksia emailiinsä paljastettuaan pikku pikku pilansa...














No comments: