Saturday, January 07, 2006

Matkustamisen sietämätön keveys

Minua huvittavat ihmiset jotka muilta paikkakunnilta tullessaan kehuvat sitä miten helppoa ja yksinkertaista joukkokulkuvälineiden käyttö Uudellamaalla on. "Voi kun meilläkin voisi vain hypätä bussiin ja ajaa kauppaan/postiin/kouluun/tanssilavalle yms." , he toteavat apeasti.

Usein juuri he eivät itse asiassa ymmärräkään sitä miten etuoikeutetussa asemassa he ovatkaan kieltämättä suhteellisen kalliin bensan - mutta aina niin vapaan yksityisautoilunsa kanssa. Voin nimittäin todeta , että jälleen kerran nk. "joukkoliikenteen tarjoama nopea ja helppo matkustamisen muoto" on täydellinen kaksiteräinen miekka , jonka ansioita vain täällä asumattomat ihmiset ymmärtävät kutsua edistykseksi.

Ensinnäkin , itäisellä Uudellamaalla nojataan n. 90 % kaukoliikenteen busseihin ja nk. paikallisvuoroja riittää jonkin verran Porvoon sisällä ja Sipoossa vielä vähemmän. Luonnollisesti Helsinkiin ja Porvooseen on helpointa päästä - kaikki muu on liian pientä ettäkö sinne viitsittäisiin edes lähteä miettimään bussivuoroa joka kulkisi suhteellisen säädyllisiin aikoihin. Turhaa on siis kuvitella ettäkö meno olisi kymmenien paikallislinjojensa tapaan Helsingissä , vaan pikemminkin todellisuus bussivuoroissa suosii isompien paikkakuntien etuja. Esimerkkinä tästä on Sipoon "ihana" pääasuinalue Nikkilä , josta ei kulje busseja Helsingin suuntaan pahemmin muittenkaan paikkakuntien ohella n. klo 17.00 - 18.00 jälkeen. Nikkilä on siis joukkoliikenteeltä lähes kokonaan suljettu pikkukylä viiden ja kuuden jälkeen. Viikonloppuvuorot ovat vielä kamalampia - sillä niitä tuskinkaan koskaan on.

Etäisemmissä peräkylissä asuvat potentiaaliset matkustajat ovat vahvoilla jos Porvooseen tai Helsinkiin pitäisi päästä sen ohella että onnen jumalatar on suosinut asuinpaikaksi nk. "päätien" varren. Kaikki muu on sitten puhtaasti - jälleen kerran onnen varassa.

Nyt kun kerroin omien kokemusteni perusteella sen kuinka tosiasiassa vain kahteen suuntaan pääsee suhteellisen mutkattomasti tässä paikassa , haluan ottaa kantaa siihen mitä tämä pelleily sitten loppujen lopuksi maksaa. Sillä useinhan vallalla on käsitys siitä että bussiliikenteen käyttäminen olisi kuitenkin yksityisautoiluun verrattuna halvempaa kuukausittain - mitä se nyt ei kuitenkaan välttämättä ole. Epäilisin että käsitys "halvasta bussiliikenteestä" joka on vähintäänkin oksymoronin tasolle kipuava termi on lähtöisin Helsingin paikallisliikenteen suhteellisen halvoista lippuhinnoista. Täällä ne kuitenkin nousevat aikamoisiin riistoksi luokiteltaviin mittasuhteisiin kun hintoja nostetaan vähintäänkin kerran puolessatoista vuodessa. Halpaa bussiliikenne ei varsinaisestikaan ole sillä useilla bussiyhtiöillä on standardin 4 - 5 euron bussilipun ohella omituinen tapa omata varsin suuriakin hintaeroja samojen matkojen välillä. Esimerkkinä tästä oli matka lähimmältä pysäkiltäni Porvooseen joka maksoi mennessä n. 3 euroa (plus pikkuraha) ja paluumatkalla se sitten nousi jo n. 1, 20 Eurolla. Mistähän minä mahdoin maksaa tuon verran enemmän rahaa ? Kenties penkkien pehmusteesta tai paremmasta ilmastoinnista ? Joka tapauksessa , miettikääpä tätä siltä kannalta että minkä verran polttoainetta olisitte saaneet tuolla rahalla yhdellä kertaa - puhumattakaan siitä mitä kuukausittainen bussiliikenne näillä hinnoilla olisi maksanut.

Haluan selkeästi ottaa kantaa tällä yksityisautoilun puolesta aivan liian kalliin ja epäjärjestelmällisen joukkoliikenteen varjolla itäisellä Uudellamaalla. Itsekin voitte pohdiskella sitä että kumpi on loppujen lopuksi halvempaa "matkustamista"; ruuhkabussi josta saattaa hyvinkin pyörähtää yksisuuntaiseen matkaan n. 6 Euroa per suunta , vaiko se oma auto joka kulkee juuri niin ajoissa kun itse haluaa. Kuukausittaisten bussilippuhintojen edestä saa jo aikamoisen määrän sitä menovettä puhumattakaan siitä että busseissa ei tarvitse kääntyä epämääräisten kuljettajien pillin mukaan tai seisoa koko matkaa kun tilaa ei löydy mistään. Oma auto on lisäksi yksilöllisistä kuluistaan huolimatta suhteellisen kepeä kulkuväline - se yleensä saapuu paikalle ja lähtee juuri silloin kun sen omistaja sen haluaakin niin tekevän.

No comments: