Saturday, November 06, 2010

Tämä on kuitenkin minun kaupunkini

Helsinki näyttäytyi minulle tällä kertaa entistä harmaampana ja kiireisempänä. Ihan lämmin kyllä oli, mutta muuten aika apea oli tuo yleinen atmosfääri.

Silmiini osui Kalasataman metroaseman lähettyvillä tuo tämänkertaisen postauksenkin otsikkona toimiva lause "tämä on kuitenkin minun kaupunkini" jotenkin omituisesti kirjoitettuna erääseen aitaan. Tuo teksti oli muotoiltu tuohon aitaan jonkinlaisilla lehdillä tai sen tapaisilla, jolloin vaikutelma oli tosiaan äärettömän taiteellinen ja jopa julistuksellinenkin.

Nähdessäni tuon tekstin mietin hetken että osuisiko tuurillani eteeni kenties joku demoni tai itse piru, joka olisi tuon lauseen siihen rakentanut vähän niin kuin loppukaneettina sille että kävi miten kävi ja tapahtui mitä tapahtuikaan, niin kaupunki siitäkin huolimatta kuuluisi pimeyden voimille aina ja iänkaikkisesti. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan kyseessä taisi olla vaan jonkun ihmisen tekemä taideteos erään laulun sanoista, jotka sain selville Googlen avulla. Osuvaa analyysiä sen tarkoitusperistä sai kuitenkin aikaiseksi ilman yhtään faktapohjaista tietoa sen alkuperistä.

Nämä ilmat ovat kyllä olleet mielenkiintoisia. Tuntuu vieläkin että meneillään on selkeästi syksy, vaikka ollaan jo marraskuun alussa. Toki salaa toivon kyllä ettei lunta tulisi ollenkaan tänne tänä vuonna, mutta kaipa se lumipeitekin laskeutuu ennen pitkää.

Eräs asia tätä blogia koskien on mietityttänyt minua jo jonkin aikaa. Nimittäin itseäni on joskus huvittanut salaa mielen syövereissä se että miten jotkut tätä blogia lukeneet ja minut tuntevat ihmiset ovat yllättyneet joko siitä mielipiteestä jonka olen täällä esittänyt tai siitä tyylistä ja tavasta jolla olen sen esittänyt. Muutaman kerran olen saanut sellaista palautetta että "tuo ei ole sinun tapaistasi" taikka että "olen yllättynyt että ajattelet asiasta noin", mutta tällaiset palautteet ovat olleet ihan odotettujakin minun puoleltani sikäli.

Aika useasti kuitenkin olen saanut näistä palautteista sellaisen fiiliksen päälle että olen jotenkin käyttäytynyt väärin esittämällä mielipiteeni tuolla tavalla. Mielipiteeni ilmaisua ja tapaa on kuulemma "ihmetelty", joka kaiketi ainakin eräiden tyyppien osalta selittää sen miksi minua tietyissä piireissä pidetään tai ainakin pidettiin ylimielisenä ja egoistisena sekä vaikka minä lohikäärmeenä.

Minusta tässä kaikessa on pohjimmiltaan kyse kaksinaismoralismista ja oikeastaan kasvottomuuden tuomasta sellaisesta. Minusta kaikilla on sellaisia mielipiteitä jotka ovat aika useasti ristiriidassa jonkun toisen käsityksen tai mielipiteen kanssa, vaan aika useasti ihminen tuomitsee toisten mielipiteet enemmän tai vähemmän avoimesti mikäli on niistä eri mieltäkin. Harvemmin ainakaan täällä nettimaailmassa ihmiset ovat hiljaa eri mieltä asioista- useamminkin ollaan hiljaa oikeassa maailmassa ja sitten netin puolella hyvinkin provosoivasti esitetään ne kritiikit ja eriävät mielipiteet toisesta.

Tästä aiheesta kuitenkin nykyisyydessä jaksan jauhaa vain tietyn ajan. Haluan siis jutella jostain muusta, vaikka sekin omalla tavallaan kuuluu ihmissuhteisiin.

Luin nimittäin eilen vielä hiukan tuota horoskooppiteosta, ja koin jälleen sen sisällön ainakin osittain suurelti paikkaansapitäväksi muutamien merkkien persoonallisuuden osalta. Yleensä suoritan näitä persoonallisuusarvioitani ihmisistä vertaamalla tekstiä ja yrittämällä muistella tämän arvioitavan henkilön persoonaa ja suhtautumista erinäisiin juttuihin jotka olen pistänyt huomiolle aikojen saatossa. Minusta siis tuon teoksen jutut pätevät kyllä aika pitkälle toisissa jutuissa näihin vertaamiini persooniin, vaikka täysin vedenpitäviä ne eivät kuitenkaan ole. Voisin siis sanoa että jossain määrin kyllä uskon näihin horoskooppimerkkien persoonallisuusmäärittelyihin keräämäni tiedon perusteella, mutta aina kuitenkin poikkeuksiin varautuen.

No comments: