Katselin vanhoja 1990-luvulta peräisin olevia mainoksia Youtubesta. Kyseessä siis olivat nämä kotimaassa tuohon aikaa näytetyt mainokset, joten mukaan mahtui lähinnä todella rankkaa tuotesijoittelua ja kliseisiä hokemia.
Huomioin heti alkuun sen miten 2000-luvun mainosten taso jotenkin tipahti radikaasti 1990-luvun vastaaviin verrattuna. 2000-luvun kotimaisten mainosten muistettavimpiin tuotoksiin ainakin noiden videoiden perusteella kuului se McDonaldsin "syökää kanaa"-sika, "elämä on"-kännykkämainokset sekä "meidän äiti tekee teidän äitien ruoat"-hokema. Minusta nuo kaikki olivat jotenkin ilkeitä mainoksia ja niissä korostettiin sitä kanansyömismainosta lukuunottamatta jotenkin sitä itsensä tai oman perhepiirinsä paremmuutta törkeän egoistisesti muiden yläpuolelle aivan suvereenisti. Ne olivat minusta sanomaltaan uusegoistisia, jossa todellakin jotenkin yksilön vaikeudet tai summittainen "paremmuus" muista ihmisistä piti korostua esimerkiksi yhdessä mainoksessa siten että yksi pikkulapsi ilmoittaa hiekkalaatikolla muille lapsille että "meidän äiti tekee teidän äitien ruoat", eli kyseessä taitaa olla muistaakseni Atrian tai jonkun vastaavan ruokatalon mainos.
Tuossa "elämä on"-mainoksessa sitten asiakas kauhistelee ns. "pissismyyjälle" sitä kuinka kaikki on niin kallista hänen kaupassaan. Tuo nuori nainen kuittaa kauhistelun hintoja kohtaan toteamalla välinpitämättömästi että "elämä on" ja jatkamalla vaaleanpunaista olemassaoloaan jonkun luksusfirman kassana. Tästä mainoksesta on muitakin variaatioita.
Nuo ovat tosiaan tyypillisiä 2000-luvun mainoksia juurikin itsekeskeisen negatiivisessa mielessä. Enää ei edes pyritä peittämään sitä millaiseksi yhteiskuntamme on taantunut tai pikemminkin sitä minkälaisia ainakin minusta varsin hälyyttäviä kehityskulkuja yhteiskunnassamme on alkanut leviämään. Kenties kaikki eivät kutsuisi sitä taantumukseksi ja kenties omakin arvioni siitä oli vähän liikaa, mutta se on kai totta että ihan näin epäkohteliaita ja jotenkin häpeilemättömiä omassa ylivertaisuudessaan mainokset tai niiden aiheet eivät olleet vielä 1990-luvulla.
Positiivisena asiana 90-luvun alun mainoksista tunnistin jopa muutaman- siis voitteko uskoa! Tunnistin mainoksia jotka näin kun taisin olla noin 6-7 vuotias pikkupoika television edessä. Kuitenkin niin tuon Frisco-limun muistan, ja sehän oli itseasiassa vähän niin kuin Jaffat nykypäivänä, paitsi että oli silloinkin myös Jaffaa mutta niin oli Friscoakin. Toinen asia jonka liittäisin vahvasti tuohon Friscoon ovat Carrols-ravintolat, jotka nekin kai ovat kokeneet jonkinlaisen uudelleensyntymän hiukan eri muodossa. Alkuperäiset Carrolsit taisivat kuitenkin aikoinaan kuolla lamaan, mutta sitten syntyivät tosiaan 2000-luvun puolella ilmeisesti uudelleen tiettyihin paikkoihin. Itse muistan Carrolsit lähinnä Helsingistä.
Toinen mainos jonka muistin oli aivan ääridramaattisella musiikkivalinnalla kuorrutettu bensantankkausmainos. Se taisi mainostaa Union-merkkisiä asemia, mutta niitäkään kai ei ole enää ollut pitkiin aikoihin.
Viimeisenä oli sitten Fazerin suklaata mainostava setti, jossa musiikkivalinta oli se vähän epämukava biisi jonka loppuosan kuulen aina väärin (ja niin kuulevat muutamat muutkin tuntemani ihmiset). Laulussa lauletaan jotenkin että "kadut ovat kylmiä ja suoria, ja niillä on tarjottavanaan vaan huoria", mutta nimenomaan tuon viimeisen osan kuulenkin aina väärin ja se kai onkin väärin ihan lähtökohtaisestikin. En kyllä tiedä edes että mitähän siinä biisissä oikein lauletaankaan niiden huorien tilalle, mutta niin minäkin sen usein kuulen. Mainoksen väärinkäsityksiä ei myöskään yhtään oikonut se että siinä kaksi ihmistä etsiskelivät toisiaan jostain baareista ja pimeiltä kaduilta, joten kyllähän siinä vähän jotenkin niiden maksullisten naisten suuntaan omituisesti vihjailtiin.
Lopuksi oli sitten eräs 7UP-mainos. Tuo 7UP:han oli eräänlainen Spriten muunnos virvoitusjuomana, mutten tiedä että onko sitäkään enää saatavilla. Kuitenkin mainos toi minulle mieleen Mr. Misterin "Broken Wings"-biisin musavideon- värimaailma oli hyvin samanlainen.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment