Löysin tässä muutama päivä sitten Youtubesta itseään nimellä Angry Nintendo Nerd - kutsuvan miehen videoita. Tämä tyyppihän näyttää Youtuben tyypilliseen tapaan olevan todella roisilla kielenkäytöllä varustettu kaveri, joka arvostelee (omasta mielestään) huonoja legendaarisen 8-bittisen Nintendon pelejä. Kiinnostukseni heräsi siitä syystä, että kyseinen kaveri arvostelee aika monia sellaisia 8-bittisen pelejä, joita olen joko itse pelannut - tai jopa omistanut.
Kuten varmasti arvaattekin, niin minullakin oli tuo kyseinen pelikone aikoinaan. Voitteko kuvitella, että myin sen myös aikoinaan todella halpaan n. 50 €:n hintaan eräälle räkänokalle, joka varmasti rikkoi sen viikon peliajan jälkeen ! Nykyisinhän hyväkuntoisesta 8-bittisestä saa aika sievoisen summan rahaa, ja minullapa oli siihen vieläpä 16 peliäkin. Toisinaan lapsuudessani tehdyt huonot kaupat - niin kuin esimerkissäni - vaivaavat yöuniani aika raskaastikin nykyisin.
No, minulla kuitenkin oli 8-bittisen Nintendon pelejä melkein kaksikymmentä. Hyllyissäni komeili näin ulkomuistista lainaten ainakin juuri tämä McKids, Bionic Commando (!), Teenage Mutant Ninja Turtles, Rush'n'Attack (lapsuudessani lausuttiin "Russian Attack") , Batman, Goonies II yms.
Kun katsoo tätä Youtuben kaverin arvostelua erinäisistä kyseisen konsolin peleistä, tulee ainakin minulle väkisinkin mieleen yksi asia: 8-bittisen Nintendon pelit olivat kyllä aika suurimmaksi osaksi - muutamia tapauksia lukuunottamatta - köyhiä juonellisesti. Vaikka kaikissa tuon konsolin peleissä juoni tuodaan joskus aika runsaasti esille pelin ohjekirjassa, on se kuitenkin varsinaisessa pelissä hiukan huonosti esillä. Tietenkin poikkeuksia tähän löytyy, vaan väittäisinpä että 16-bittisillä konsoleilla varsinainen tarinankerronta lähti käyntiin aivan uudella tavalla aiempiin verrattuna. Enpä tiedä tarkalleen että mistä tällainen pelin sisällä tapahtunut tarinan köyhyys johtaa juurensa: epäilisin kuitenkin että vaihtoehdot ovat joko kyseisen konsolin tehon vähyydessä (tai lähinnä vain sen kasettien) , taikka sitten pelien suunnittelijoiden mielikuvituksen köyhyydessä.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment